Формування форми звітності ,що подається до ІТС «ДІСО» 76-РВК,Д-4,Д-5,Д-6,Д-7-8,77-РВК,1-ЗСО
Формування форми звітності ,що подається до ІТС «ДІСО» 76-РВК,Д-4,Д-5,Д-6,Д-7-8,77-РВК,1-ЗСО
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України №1042 від 28.08.2023 «Про збір відомчої адміністративної звітності дошкільної ,загальної середньої та позашкільної освіти у 2023/2024 н.р.» визначено порядок дій при поданні звітності в програмно-апаратний комплекс ПАК «АІКОМ» та його складової системи «ДІСО» та терміни подання такої звітності.
Відповідно до наказу та листа відділу ОКМСТ від 01.09.2023 №401,закладам освіти було доручено забезпечити :
-
Призначення закладами загальної середньої освіти до 5 вересня 2023 року та закладами дошкільної освіти до 15 січня 2024 року уповноваженого працівника за складання ,подання звітності за формами та завантаження даних в ПАК «АІКОМ» та ІТС «ДІСО».У разі зміни уповноваженого працівника актуалізувати відповідну інформацію в ПАК «АІКОМ» та ІТС «ДІСО» протягом 5 робочих днів з моменту такої зміни.
-
Подання звітності за формами уповноваженими працівниками закладів дошкільної (№85-К),загальної середньої освіти(№ЗНЗ-1,№1-ЗСО,83-РВК,77-РВК)звітності в електронному та паперовому(1 екземпляр на заклад освіти,2-на відділ ОКМСТ)вигляді у визначені терміни
-
Заповнення в ПАК «АІКОМ» індивідуальних карток обліку учнів та педагогічних працівників уповноваженими працівниками закладів загальної середньої освіти за алгоритмом
-
Заповнення та щомісячної актуалізації (у випадку змін)впродовж навчального року уповноваженими працівниками закладів освіти в ПАК «АІКОМ» та ІТС «ДІСО» активних форм оперативного збору інформації, що розміщені в розділі «Опитування»
Формувати звітів відбувалося у визначені наказом терміни.
Форми складалися на бланках зразка 2021 року згідно за наказом МОН ВІД 30.07.2021РОКУ №868
Моніторинг стану роботи з питань заохочень здобувачів освіти(грамоти,Золота,Срібна медалі)
Нормативно-правовою базою у питаннях заохочень здобувачів освіти є Наказ МОН № 306 від 17.03.15 року,який Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
31 березня 2015 р. за № 354/26799 Про затвердження Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні
(Відповідно до статті 23 Закону України "Про загальну середню освіту", з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до законодавства України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні", що додається.)
Опорний заклад «Ромоданівський ліцей»
У Опорному закладі «Ромоданівський ліцей» є слідуючі документи з цього питання:
-наказ від 30 травня 2023 року «Про виконання рішень педагогічної ради від 30ю05.2023р№23,у якому у п.1 зазначено «Затвердити списки претендентів на отримання Заохочення (грамоти,подяки)згідно Положення про призначення заохочення і відзначення здобувачів освіти Та надані списки на отримання заохочення учнів ліцею за номінаціями: «Творча дитина», «Приклад для наслідування», «Ерудит року»
-Статут закладу освіти, де п.2.18 зазнача «За успіхи у навчанні для здобувачів освіти встановлюються такі форми морального і матеріального заохочення :Похвальний лист та Похвальна грамота, або встановлюється інші форми в межах коштів, передбачених на ці цілі.»
Опорний заклад «Новооріхівський ліцей імені О.Г.Лелеченка»
У Опорному закладі «Новооріхівський ліцей імені О.Г.Лелеченка» » є слідуючі документи з цього питання:
- Протокол педагогічної ради від 16 червня 2023 року «Про нагородження золотою медаллю №За високі досягнення у навчанні»
-Статут закладу освіти,де у пункті 3.10 зазаначено: «За відмінні успіхи у навчанні 2-8-х,10-х класів можуть нагороджуватися Похвальним листом « За високі досягнення у навчанні,для випускних класів- Похвальною грамотою «За особливі досягнення у навчанні»,медалями -золотою «За високі досягнення у навчанні» або срібною «За досягнення у навчанні». За відмінні успіхи у навчанні ,випускникам 9-х класів видається свідоцтво про базову загальну середню освіту з відзнакою.За успіхи у навчанні для учнів ліцею можуть бути встановлені різні форми морального та матеріального заохочення.»
Моніторинг додержання Державних стандартів дошкільної ,загальної середньої освіти
Наказом МОН від 12.01.2021р № 33 «Про затвердження базового компоненту дошкільної освіти(Державного стандарту дошкільної освіти)нова редакція затверджено базовий компонент дошкільної освіти. Державний стандарт дошкільного освіти це взаємозв'язок між цінностями дошкільного освіти , напрямами освіти (змістом), процесом формування досвіду дитини у різних видах діяльності, що забезпечують освітній результат – компетентність дитини старшого дошкільного віку, а також умови, за яких ці компетентності можуть бути .
ЗДО (ясла-садок) «Волошка»
Вимогу «Дотримання державного стандарту» оцінюють за двома критеріями: Критерій 2.1.1.
У закладі реалізується Державний стандарт. Зміст дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти. Базовий компонент дошкільної освіти (БКДО) — Державний освітній стандарт.
Зміст дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти.
Базовий компонент дошкільної освіти (БКДО) — державний освітній стандарт, який:
-
окреслює очікування суспільства в питаннях розвиненості, вихованості та освіченості дитини дошкільного віку;
- спрямовує розробку та оновлення освітніх програм для закладів дошкільної
освіти;
-
об’єднує зусилля науковців і педагогів-практиків України щодо зміцнення культури якості та доброчесності в дошкільній освітній галузі.
-
БКДО представляє взаємозв’язок між цінностями дошкільної освіти, її напрямами та процесом формування досвіду дитини в різних видах діяльності. Це забезпечує освітній результат — компетентність дитини старшого дошкільного віку.
Компетентність є і результатом освіти, і особистісним надбанням дитини. Вона відображає систему взаємопов’язаних компонентів фізичного, психічного, соціального, духовного розвитку особистості дитини, а саме:
емоційно-ціннісне ставлення;
сформованість знань;
здатність до активного, творчого впровадження набутого досвіду та
відповідні навички.
Як створити внутрішню систему забезпечення якості освіти
Сформованість стратегії розвитку закладу дошкільної освіти: вимога 4.1
Якісна діяльність закладу неможлива без розуміння напрямів та шляхів його розвитку, які мають бути сформульовані у стратегії розвитку.
З метою безперервного вдосконалення якості освітньої діяльності, розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти заклад працює згідно Стратегії розвитку на 2021-2026 роки, схваленої педагогічною радою (протокол №1 від 27 серпня 2021 року) та затвердженою головою Ромоданівської селищної ради, одним із завдань якої є підвищення якості освітніх послуг у відповідності до вимог і дотримання Базового компонента дошкільної освіти
Базовий компонент дошкільної освіти є основою для розроблення Освітньої програми закладу. Структура Освітньої програми 2023-2024 навчального року, схвалена педагогічною радою (протокол №1 від 31 серпня 2023 року) та затверджена директором закладу (наказ №26 від 31 серпня 2023 року), відповідає вимогам Базового компоненту дошкільної освіти і містить такі розділи:
І. Вступ
Розділ 1. Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Розділ 2. Перелік ,зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх галузей та предметів, дисциплін тощо, логічну послідовність їх вивчення
Розділ 3. Форми організації освітнього процесу.
Розділ 4. Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
Додатки
-
План роботи ЗДО (ясла-садка) «Волошка» на 2023-2024 навчальний рік( додаток 1)
Питання реалізації Державних стандартів розглядається на засіданнях
педагогічної ради:
1. «Основні орієнтири нового навчального року 2022-2023 в умовах воєнного стану»
2. Обговорення і затвердження плану роботи ЗДО на 2022-2023 навчальний рік.
3.Затвердження навчальних програм та форм планування , за якими буде здійснюватися освітній процес.
Ефективність планування педагогами діяльності та якість організації освітнього процесу: вимога 3.1
Планування освітньої роботи дає змогу визначити її зміст у певний період часу, дібрати раціональні методи та прийоми навчання й виховання. Завдяки йому педагоги реалізують таку закономірність педагогічного процесу як послідовність і перспективність у роботі з дітьми. Згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти зміст та організація освітнього процесу у сфері дошкільної освіти.
Створення безпечних, доступних умов розвитку, виховання, навчання дітей і праці: вимога 1.1
З метою моніторингу якості освіти в закладі розроблено Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, схвалене педагогічною радою (протокол №2 від 17.11.2021 року) та затвердженою директором закладу (наказ №26 від 06.06.2021року).
В закладі проведено самооцінювання освітніх і управлінських процесів і оформлено висновком про результати
Налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу: вимога 3.3
Вимога «Налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу» має три критерії: «Педагоги + батьки = партнерська взаємодія». Педагогіка партнерства — чітко визначена система взаємовідносин усіх учасників освітнього процесу (дітей, батьків, вихователів), яка: – у спілкуванні — сформованість навичок спілкування з однолітками й дорослими
Вимога «Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності» містить два критерії: Критерій 4.5.1.
Заклад дошкільної освіти впроваджує та дотримується політики академічної доброчесності. Доброчесність — це не лише про освіту та науку. Доброчесність — це категорія, яка визначає, чи можемо ми довіряти одне одному.
З метою дотримання високих професійних стандартів в усіх сферах діяльності ЗДО(освітній, навчальній, виховній), підтримці особливих відносин між працівниками, батьками, громадськістю, іншими учасниками освітнього процесу, запобіганні академічної доброчесності було розроблено Положення про дотримання академічної доброчесності затверджено педагогічною радою від 17.11.2021 року протокол №2.
Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації: вимога 1.2
Критерій 1.2.1. Заклад дошкільної освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу. Слово «булінг» донедавна було незнайомим для нас. Хоч як явище він існував завжди — цькування, жорстока, принизлива поведінка. Нині булінг — популярна тема
В закладі складений план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу який затверджено на 2022-2023 навчальний рік
ЗДО (ясла-садок) «Волошка»
Вимогу «Дотримання державного стандарту» оцінюють за двома критеріями: Критерій 2.1.1.
У закладі реалізується державний стандарт. Зміст дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти. Базовий компонент дошкільної освіти (БКДО) — державний освітній стандарт.
Зміст дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти.
Базовий компонент дошкільної освіти (БКДО) — державний освітній стандарт, який:
-
окреслює очікування суспільства в питаннях розвиненості, вихованості та освіченості дитини дошкільного віку;
- спрямовує розробку та оновлення освітніх програм для закладів дошкільної
освіти;
-
об’єднує зусилля науковців і педагогів-практиків України щодо зміцнення культури якості та доброчесності в дошкільній освітній галузі.
-
БКДО представляє взаємозв’язок між цінностями дошкільної освіти, її напрямами та процесом формування досвіду дитини в різних видах діяльності. Це забезпечує освітній результат — компетентність дитини старшого дошкільного віку.
Компетентність є і результатом освіти, і особистісним надбанням дитини. Вона відображає систему взаємопов’язаних компонентів фізичного, психічного, соціального, духовного розвитку особистості дитини, а саме:
емоційно-ціннісне ставлення;
сформованість знань;
здатність до активного, творчого впровадження набутого досвіду та
відповідні навички.
Як створити внутрішню систему забезпечення якості освіти
Сформованість стратегії розвитку закладу дошкільної освіти: вимога 4.1
Якісна діяльність закладу неможлива без розуміння напрямів та шляхів його розвитку, які мають бути сформульовані у стратегії розвитку.
З метою безперервного вдосконалення якості освітньої діяльності, розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти заклад працює згідно Стратегії розвитку на 2021-2026 роки, схваленої педагогічною радою (протокол №1 від 27 серпня 2021 року) та затвердженою головою Ромоданівської селищної ради, одним із завдань якої є підвищення якості освітніх послуг у відповідності до вимог і дотримання Базового компонента дошкільної освіти
Базовий компонент дошкільної освіти є основою для розроблення Освітньої програми закладу. Структура Освітньої програми 2023-2024 навчального року, схвалена педагогічною радою (протокол №1 від 30 серпня 2023 року) та затверджена директором закладу (наказ №29 від 30 серпня 2023 року), відповідає вимогам Базового компоненту дошкільної освіти і містить такі розділи:
І. Вступ
Розділ 1. Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Розділ 2. Перелік ,зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх галузей та предметів, дисциплін тощо, логічну послідовність їх вивчення
Розділ 3. Форми організації освітнього процесу.
Розділ 4. Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
Додатки
-
План роботи ЗДО (ясла-садка) «Вогник» на 2023-2024 навчальний рік( додаток 1)
Питання реалізації Державних стандартів розглядається на засіданнях
педагогічної ради:
1. «Основні орієнтири нового навчального року 2022-2023 в умовах воєнного стану»
2. Обговорення і затвердження плану роботи ЗДО на 2022-2023 навчальний рік.
3.Затвердження навчальних програм та форм планування , за якими буде здійснюватися освітній процес.
Ефективність планування педагогами діяльності та якість організації освітнього процесу: вимога 3.1
Планування освітньої роботи дає змогу визначити її зміст у певний період часу, дібрати раціональні методи та прийоми навчання й виховання. Завдяки йому педагоги реалізують таку закономірність педагогічного процесу як послідовність і перспективність у роботі з дітьми. Згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти зміст та організація освітнього процесу у сфері дошкільної освіти.
Створення безпечних, доступних умов розвитку, виховання, навчання дітей і праці: вимога 1.1
З метою моніторингу якості освіти в закладі розроблено Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, схвалене педагогічною радою (протокол №2 від 17.11.2021 року) та затвердженою директором закладу (наказ №41 від 04.06.2021року).
В закладі проведено самооцінювання освітніх і управлінських процесів і оформлено висновком про результати
Налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу: вимога 3.3
Вимога «Налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу» має три критерії: «Педагоги + батьки = партнерська взаємодія». Педагогіка партнерства — чітко визначена система взаємовідносин усіх учасників освітнього процесу (дітей, батьків, вихователів), яка: – у спілкуванні — сформованість навичок спілкування з однолітками й дорослими
Вимога «Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності» містить два критерії: Критерій 4.5.1.
Заклад дошкільної освіти впроваджує та дотримується політики академічної доброчесності. Доброчесність — це не лише про освіту та науку. Доброчесність — це категорія, яка визначає, чи можемо ми довіряти одне одному.
З метою дотримання високих професійних стандартів в усіх сферах діяльності ЗДО(освітній, навчальній, виховній), підтримці особливих відносин між працівниками, батьками, громадськістю, іншими учасниками освітнього процесу, запобіганні академічної доброчесності було розроблено Положення про дотримання академічної доброчесності затверджено педагогічною радою від 17.11.2021 року протокол №2.
Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації: вимога 1.2
Критерій 1.2.1. Заклад дошкільної освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу. Слово «булінг» донедавна було незнайомим для нас. Хоч як явище він існував завжди — цькування, жорстока, принизлива поведінка. Нині булінг — популярна тема
В закладі складений план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу який затверджено на 2022-2023 навчальний рік
Опорний заклад «Ромоданівський ліцей»
Державний стандарт загальної середньої освіти — зведення норм і положень, що визначають державні вимоги до освіченості учнів і випускників шкіл на рівні початкової, базової і повної загальної середньої освіти та гарантії держави у її досягненні. Додержання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти є обов'язковим для загальноосвітніх навчальних закладів.
Організація освітнього процесу опорного закладу «Ромоданівський ліцей» здійснюється відповідно до Державних стандартів повної загальної середньої освіти:
на рівні початкової освіти (в 1 – 4 класах) – Державного стандарту початкової освіти (затвердженого Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 87);
на рівні базової середньої освіти: в 5-6 класах – Державного стандарту базової середньої освіти (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898); в 7 – 9 класах – Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (затвердженого Постановою КМУ від 23 листопада 2011 року №1392);
на рівні профільної середньої освіти (в 10 – 11/12 класах) – Державного
стандарту базової та повної загальної середньої освіти (затвердженого
Постановою КМУ від 23 листопада 2011 року №1392).
З метою безперервного вдосконалення якості освітньої діяльності, розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти заклад працює згідно Стратегії розвитку на 2022-2024 роки, схваленої педагогічною радою (протокол №7 від 28 листопада 2022 року) та затвердженою головою Ромоданівської селищної ради, одним із завдань якої є підвищення якості освітніх послуг у відповідності Державного стандарту, соціального та особистісного освітнього замовлення.
Державні стандарти загальної середньої освіти відповідного рівня є основою для розроблення Освітньої програми закладу. Структура Освітньої програми 2023-2024 навчального року, схвалена педагогічною радою (протокол №1 від 30 серпня 2023 року) та затверджена директором закладу (наказ № 153 від 31 серпня 2023 року), відповідає вимогам Держстандартів і містить такі розділи:
І. Пояснювальна записка.
-
Загальні засади (загальні положення, візія (бачення), місія, мета діяльності ліцею, основні завдання та шляхи їх реалізації, нормативно забезпечення).
-
Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою.
-
Загальний обсяг навчального навантаження.
-
Опис очікуваних результатів навчання за освітніми галузями.
-
Форми організації освітнього процесу.
-
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
-
Структура навчального року.
-
Мова навчання та навчальні програми.
-
Профільне навчання.
-
Інклюзивне навчання.
-
Індивідуальне навчання.
-
Впровадження Державного стандарту базової середньої освіти в 5-6 класах.
-
Порядок вивчення окремих навчальних предметів.
ІІ. Додатки.
-
Додаток 1 – Перелік навчальних програм, за якими здійснюватиметься викладання предметів інваріантної (1-2, 3-4, 5, 6-11 класи) та варіативної складової.
-
Додаток 2 – Мережа опорного закладу «Ромоданівський ліцей».
-
Додаток 3 – Робочий навчальний план для І ступеня (1-4 класи).
-
Додаток 4 – Робочий навчальний план для ІІ ступеня (5 клас).
-
Додаток 5 – Робочий навчальний план для ІІ ступеня (6-9 класи).
-
Додаток 6 – Робочий навчальний план для ІІІ ступеня (10-11 класи).
-
Додаток 7 – Мережа профільного навчання.
-
Додаток 8 – Інклюзивне навчання.
-
Додаток 9 – Індивідуальне навчання.
-
Додаток 10 - Мережа групи подовженого дня.
З 2018 року стартувала «Нова українська школа».
Вчителі, які працюють в початковій школі, забезпечують реалізацію нового Державного стандарту початкової освіти, розробленого відповідно до мети початкової освіти. А це – всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей. Всі вчителі початкових класів успішно пройшли курси підвищення кваліфікації учителів початкових класів з упровадження нового Державного стандарту початкової освіти» при Полтавській академії неперервної освіти імені М.В.Остроградського (60 год, 90 год). Також активно долучилися до дистанційного онлайн курсу на порталі EdEra (60 год). Під час навчання виконували різноманітні теоретичні та практичні завдання та отримали сертифікати.
Для вчителів, які працюють в 5-6-х класах і забезпечують реалізацію нового Державного стандарту базової середньої освіти «Нова українська школа: перехід на наступний рівень» організовані навчання Полтавською академією неперервної освіти імені М.В.Остроградського. Педагогічні працівники отримали сертифікати за успішне завершення навчання за програмою підвищення кваліфікації вчителів обсягом 30 год та 15 год відповідної освітньої галузі.
Для забезпечення психолого-педагогічних умов реалізації педагогіки партнерства та створення сприятливого освітнього середовища для ефективної реалізації компетентнісного та діяльнісного підходів в освітньому процесі згідно нових Державних стандартів заклад працює третій рік (практично-діяльнісний етап) над науково-методичною проблемою, затвердженою педагогічною радою (протокол №1 від 31 серпня 2021 року): «Формування соціально активної творчої особистості здобувача освіти на засадах створення сприятливого освітнього середовища через реалізацію компетентнісного та діяльнісного підходів в контексті Нової української школи».
Питання реалізації Державних стандартів розглядається на засіданнях
педагогічної ради:
- «Про оцінювання навчальних досягнень учнів 5-х класів» (протокол №1 від 30.08.2022р.);
- «Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі.» (протокол № 4 від 28.09.2022р.);
- «Про розбудову Внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу освіти.» (протокол №6 від 26.10.2022р.);
- «Вибір і замовлення електронних версій оригінал-макетів підручників для 1 класу закладів загальної середньої освіти, поданих на конкурсний відбір підручників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників.»( протокол №15 від 22.02.2023р.)
- «Вибір і замовлення електронних версій оригінал-макетів підручників для 5 та 6 класів закладів загальної середньої освіти, поданих на конкурсний відбір підручників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників.» (протокол «17 від 27.03.2023р.);
- Вибір і замовлення електронних версій оригінал-макетів підручників для 10 класу закладів загальної середньої освіти, поданих на конкурсний відбір підручників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників.» (протокол №21 від 03.05.2023р.)
- «Про дотримання академічної доброчесності у загальній середній освіті та відповідальність учасників освітнього процесу за академічну недоброчесність.» (протокол №10 від 09.01.2023 року)
Опрацювання та аналіз вимог Державних стандартів проходить на засіданнях професійних педагогічних спільнот закладу, методичної ради, школи молодого педагога, наради при директору:
-
«Новітні підходи в навчанні наймолодших здобувачів освіти. Застосування новітніх підходів при організації навчальної діяльності першокласників»;
-
Обмін досвідом: “НУШ. Перші сходинки разом з учнями 4 класів”;
-
«Про реалізацію концепції Нової української школи у 5-6-х класах»;
-
«Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей учнів»;
-
«Сучасні педагогічні технології – шлях до розвитку життєздатної творчої особистості»;
-
Обмін досвідом щодо впровадження Державного стандарту;
-
«Реалізація компетентності уміння вчитися впродовж життя і розвиток критичного мислення здобувачів освіти за концепцією НУШ»;
-
«Формування ключових компетентностей в природничих науках і технологіях, екологічної грамотності та здорового способу життя засобами сучасних освітніх технологій через реалізацію наскрізних змістових ліній як умова сталого розвитку суспільства» і т.д.
З перших днів навчання в закладі учителі ставлять за ціль якомога більше формувати та розвивати компетентності.
На уроках української мови здобувачі освіти працюють в групах, обговорюють, вчаться будувати речення, використовуючи малюнки. Діти бачать емоції своїх співрозмовників, використовують відомі словесні та несловесні засоби для передавання емоцій та настрою. Слухаючи один одного, збагачуються словниковим запасом української мови. В дітей закладається готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях.
На уроці англійської мови, діти шукають картинки, де слова починаються на вивченні букви. Працюючи в групах, учні прислухаються один до одного, прислухаються за вимовою вчителя, що дає їм змогу легше опанувати іноземну мову.
Математична компетентність розвивається, коли діти не тільки знайомляться з теоретичним матеріалом, а також на основі дидактичного матеріалу моделюють процеси математичних залежностей. Наприклад, гра "Геометрична головоломка ТАНГРАМ" розвиває в учнів логіку та кмітливість.
Здобувачі (а саме так називаємо учнів, що прописано у Держстандарті) самостійно чи в групі вчаться спостерігати та досліджувати, формулювати припущення та робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе та навколишній світ шляхом спостереження та дослідження. Діти відчувають себе частиною спільноти та беруть участь у колективній роботі.
Для того, щоб в учнів формувалося вміння самому здобувати знання, вчитель під час оголошення теми, пропонує дітям, за бажанням, знайти цікавинки до теми. Діти самі, а також разом з батьками включаються у пошукову роботу відповідно до теми. В класі разом з однокласниками та вчителем обговорюють відповідний матеріал. Це сприяє розвитку та спілкуванню, здатність використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях. Саме в такому форматі роботи йде усвідомлення рівних прав і можливостей, учні розуміють, що для досягнення спільної мети, вони мають всі активно включатися в роботу.
Культурна компетентність, залучає дітей до різних видів мистецької творчості. Вони розвивають свої природні здібності, мають можливість творчо розвиватися
Дитина в ранньому віці сприймає світ цілісно, а не по-предметно. Тому навчання в початковій школі та 5-6 класах є інтегрованим – окремі предмети об’єднуються довкола цікавих для дитини тем чи проблем.
Держстандарт вводить інтегрований підхід у навчанні. Теми для викладання змісту в рамках інтегрованих курсів можуть обирати як вчитель, так і діти. Поруч зі звичними шкільними предметами, як математика, рідна та іноземна мови, у шкільному розкладі з՚явився інтегрований курс «Я досліджую світ», «Здоров’я, безпека та добробут».
Саме у курсі «Я досліджую світ» вдало поєднана інтеграція предметів. Вона здійснюється за тематичним принципом. Кожен тиждень присвячений комплексному вивченню однієї теми, актуальної для здобувачів. Так, під час вивчення теми «Наше довкілля», діти досліджують зв’язок між живою та неживою природою, рослинами та тваринами. Дізнаються з чого складається довкілля. Виготовляють аплікації з природних матеріалів. (Інтеграція природничої галузі з технологічною)
Під час вивчення теми «Наша Батьківщина» знайомляться з відомими українцями. Заглиблюються в історію – діти затамувавши подих, уважно слухають про Василя Сухомлинського (Громадянська та історична галузь).
Здобувачі також вчаться берегти своє особисте здоров’я та безпеку. Зміцнюють та загартовують свій організм. Ігри на свіжому повітрі лише підвищують рівень фізичної підготовленості. (Здоров’я збережувальна галузь).
У курс «Я досліджую світ» також входить і 1 год. математики, де діти отримавши теоретичні знання, проводять дослідження. Так, під час вивчення складу числа, діти користуються різним дидактичним матеріалом – де мають можливість самостійно закріпити свої знання на практиці. І, звичайно, певна кількість годин математики відводиться, як відокремлений предмет.
Українська мова також вивчається, як окремий предмет (5 год), а 2 год йде «Українська мова в інтегрованому курсі», де відбуваються міжпредметні зв’язки. На уроках діти не тільки вчаться писати, але й вчаться міркувати, розвивати зв’язне мовлення, театралізувати. При цьому, розвиваються базові навички з читання і письма – але робиться це набагато ефективніше через ті речі, що цікаві дітям і не відірвані від їхнього життя.
Саме інтегрований підхід забезпечує підвищення рівня знань більш глибоко. І для ефективності освітнього процесу все це можна досягнути через дослідження та особистий досвід, роботу в групі та соціалізацію. Тому в Держстандарті багато уваги приділено саме їм.
Новий стандарт потребує зміни не лише змісту освіти, а й методів навчання, що вимагає зміни освітнього середовища в НУШ. Наказ МОН від 23.03.2018 № 283 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації освітнього простору Нової української школи». «Освітній простір організовується таким чином, щоб учитель міг спостерігати за діяльністю дітей в усіх осередках, діти мали можливість безпечно переміщуватися і було місце для зберігання особистих речей», – зазначено в наказі. Окрім того, рекомендується створити 8 навчальних осередків. У опорному закладі «Ромоданівський ліцей» у всіх початкових класах створено відповідні осередки. Вони містять все необхідне для вивчення тем та предметів загалом. Кожна дитина може вибрати свій вид діяльності на перерві, що їй цікаво робити. Також зручно, що все лежить перед очима дітей, вони вільно можуть користуватися необхідним матеріалом. Вони є активними творцями шкільного життя.
Осередки: навчально-пізнавальної діяльності (з партами/столами);
Змінні тематичні осередки (дошки/фліп-чарти/стенди для діаграм з ключовими ідеями);
гри (настільні ігри, інвентар для рухливих ігор);
художньо-творчої діяльності (полички для зберігання приладдя та стенд для змінної виставки дитячих робіт);
куточок живої природи для проведення дослідів (пророщування зерна, спостереження та догляд за рослинами, акваріум);
відпочинку (з килимом для сидіння та гри, стільцями, кріслами-пуфами, подушками з м’яким покриттям);
дитяча класна бібліотечка;
осередок вчителя (стіл, стілець, комп’ютер, полиці/ящики, шафи для зберігання дидактичного матеріалу тощо).
Ще одним атрибутом в освітньому середовищі є «Стіна слів» - де вчитель разом з дітьми вивішує всі нові слова, які вивчаються протягом тижня.
Також діти досить вміло користуються «Колом вибору». Нова українська школа пропонує дану методику як спосіб подолання конфліктів серед учнів. Перед учнями постає вибір, яку стратегію обрати у вирішенні певної конфліктної ситуації. Методика пропонує декілька варіантів виходу із ситуації, наприклад:
- Домовся
- Обговори
- Почекай і охолонь
- Попроси вибачення
- Переключись на інше
- Зупинись
- Залиш так, як є
- Зіграй у гру
Невідкладною складовою в організації освітнього процесу є ранкова зустріч.
Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня учнів класу з педагогом. Кожна дитина вдумливо та поважно вітається з іншими дітьми, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають її, ставлять свої запитання та коментують. Після цього вся група бере участь у короткій груповій вправі, спрямованій на розвиток академічних навичок, почуття команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується обміном щоденними новинами, які зазвичай готує педагог, щоб представити навчальні завдання дня.
Ранкова зустріч може мати різні формати. Це може бути і гра, і конкурси. Ранкові зустрічі дають можливість дітям якомога більше рухатись, працювати в колі, у групі, у команді.
Відповідний меморандум про взаєморозуміння було підписано між Міністерством освіти і науки України та The Lego Foundation. Впровадження навчання ЛЕГО-конструюванню всебічно розвиває дітей, стимулює бажання дитини досліджувати навколишній світ через гру. Використовуючи методичний посібник «Шість цеглинок в освітньому просторі школи» вчителі вдало використовують їх під час уроків.
В Державному стандарті не передбачено табелів у початковій школі та 5-6-х класах, а впроваджено «Свідоцтво досягнень». Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів у початкових класах має формувальний характер, здійснюється вербально, у 5-6-х класах – згідно рішення педагогічної ради: 5 клас – перші два місяці адаптаційний період, наступні два місяці – рівневе оцінювання, ІІ семестр – бальне оцінювання; 6 клас – бальне оцінювання.
Запропонований зразок свідоцтва досягнень складається з 2 частин: перша частина – характеристика особистих досягнень учнів, заповнюється у жовтні, як проміжний, та у травні як підсумковий звіт, з метою фіксування навчального поступу, у якому оцінюється активність дитини, самостійна робота на уроці, співпраця з іншими учнями тощо.
Друга частина складається з оцінювання предметних компетентностей. Заповнюється тільки у травні.
Всі батьки отримали свідоцтва (заповнюється свідоцтво у двох екземплярах – перша частина віддається батькам, і вони навіть можуть написати свій коментар для вчителя, або прохання, а друга частина вкладається в особову справу.)
З метою моніторингу якості освіти в закладі розроблено Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти, схвалене педагогічною радою (протокол №6 від 26.10.2022 року) та затвердженою директором закладу (наказ №140 від 26.10.2022року).
Опорний заклад «Новооріхівський ліцей імені О.Г.Лелеченка»
Державний стандарт загальної середньої освіти — зведення норм і положень, що визначають державні вимоги до освіченості учнів і випускників шкіл на рівні початкової, базової і повної загальної середньої освіти та гарантії держави у її досягненні. Додержання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти є обов'язковим для загальноосвітніх навчальних закладів.
Організація освітнього процесу в опорному закладі «Новооріхівський ліцей імені О.Г. Лелеченка» здійснюється відповідно до Державних стандартів повної загальної середньої освіти:
на рівні початкової освіти (в 1 – 4 класах) – Державного стандарту початкової освіти (затвердженого Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 87);
на рівні базової середньої освіти: в 5-6 класах – Державного стандарту базової середньої освіти (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898); в 7 – 9 класах – Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (затвердженого Постановою КМУ від 23 листопада 2011 року №1392);
на рівні профільної середньої освіти (в 10 – 11/12 класах) – Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (затвердженого Постановою КМУ від 23 листопада 2011 року №1392).
Наш ліцей працює відповідно до Стратегії розвитку опорного закладу «Новооріхівський ліцей імені О.Г. Лелеченка Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області» на 2021- 2026 р. р., схваленою педагогічною радою (протокол від 31.08.2021 №1) та затвердженою головою Ромоданівської селищної ради. Цей документ містить Візію, Місію, мету діяльності ліцею, завдання, принципи діяльності, очікувані результати, механізми їх реалізації та стратегічні проєкти. Серед завдань, що визначені на 2021-2026 роки є:
- забезпечити реалізацію Державних стандартів у галузі освіти;
- підвищити якість освітніх послуг у відповідності з освітніми стандартами.
Відповідно до Державних стандартів загальної середньої освіти розроблена Освітня програма опорного закладу «Новооріхівський ліцей імені О.Г. Лелеченка Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області» на 2023- 2024 навчальний рік, схвалена педагогічною радою (протокол від 31.08.2023 № 1), затверджена наказом директора (№ 143 від 01.09.2023).
Структура Освітньої програми відповідає вимогам Держстандартів і містить такі розділи:
-
Пояснювальна записка.
-
Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою.
-
Загальний обсяг навчального навантаження. Опис очікуваних результатів навчання за освітніми галузями.
-
Форми організації освітнього процесу.
-
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
-
Додатки.
Додаток 1 – Робочий навчальний план для 1-4 класів.
Додаток 2 – Робочий навчальний план для 5, 6 класів.
Додаток 3 – Робочий навчальний план для 7-9 класів.
Додаток 4 – Робочий навчальний план для 10-11 класів.
Додаток 6– Прогнозована кількість та мережа опорного закладу
Додаток 5 – Профільне вивчення предметів.
Додаток 7 – Інклюзивне навчання.
Додаток 8 – Індивідуальне навчання.
Додаток 9 - Мережа групи подовженого дня.
Додаток 10 – Перелік освітніх програм, за якими здійснюватиметься викладання предметів інваріантної (1-2, 3-4, 5, 6, 7-11 класи)
Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель у рамках кожної освітньої галузі.
У Річному плані опорного закладу «Новооріхівський ліцей імені О.Г. Лелеченка Ромоданівської селищної ради Миргородського району Полтавської області» на 2023- 2024 навчальний рік однією із стратегічних цілей визначено - Забезпечення виконання державних стандартів – якість освіти. Задоволення освітніх потреб. Реалізація концепції НУШ. Тому робота педагогічного колективу спрямована на забезпечення виконання навчальних програм і вимог Державних стандартів освіти. Головний колегіальний орган – педагогічна рада – працює протягом навчального року над питаннями забезпечення внутрішньої системи якості освіти. На засіданнях педради розглядаються питання розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти, вдосконалення, ефективної діяльності закладу освіти. Освіта це не лише оцінки. Це і створене освітнє середовище, і оцінювання учнів на основі чітких критеріїв, педагогічна діяльність працівників, управлінські процеси.
Педагогічний колектив втілює Концепцію нової української школи з 2018 року. З 2022 року настав новий етап впровадження НУШ у базовій школі. Створено відповідне освітнє середовище в 1-4 класах НУШ. Придбано дидактичні матеріали, парти, ноутбук, принтер. Вчителі, які працюють в 1-4, 5-6 класах та адміністрація закладу пройшли відповідну професійну підготовку. Питання щодо результатів роботи початкової школи за новими освітніми стандартами розглядалося на засіданнях педагогічної ради. Впроваджується формувальне оцінювання навчальних досягнень здобувачів знань.
Вчителі, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту початкової освіти успішно пройшли курси підвищення кваліфікації учителів початкових класів з упровадження нового Державного стандарту початкової освіти» при Полтавській академії неперервної освіти імені М.В. Остроградського (60 год, 90 год). Крім того, пройшли онлайн курс на порталі EdEra (60 год).
Для вчителів, які працюють в 5 та 6 класах і забезпечують реалізацію нового Державного стандарту базової середньої освіти «Нова українська школа: перехід на наступний рівень» організовані навчання Полтавською академією неперервної освіти імені М.В. Остроградського. Педагогічні працівники отримали сертифікати за успішне завершення навчання за програмою підвищення кваліфікації вчителів обсягом 30 год та 15 год відповідної освітньої галузі.
Питання реалізації Державних стандартів розглядається на засіданнях
педагогічної ради:
- «Про оцінювання навчальних досягнень учнів 5-х класів» (протокол №1 від 31.08.2023р.);
- « Про здійснення оцінювання у 3-4 класах НУШ» (протокол №1 від 31.08.2022р.);
- «НУШ – простір для здоров’я учнів. Впровадження здоров’язберігаючих технологій» (протокол від 31 жовтня 2022 № 6)
- «Про адаптацію учнів 5 класу до освітнього процесу в основній школі» (протокол від 28 листопада 2022 року № 8)
- «Про самооцінювання управлінських процесів у 2022-2023 навчальному році» (протокол від 7 січня 2023 р. № 11)
-
- «Вибір і замовлення електронних версій оригінал-макетів підручників для 1 класу закладів загальної середньої освіти, поданих на конкурсний відбір підручників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників» ( протокол №16 від 23.02.2023р.)
- «Вибір і замовлення електронних версій оригінал-макетів підручників для 5 та 6 класів закладів загальної середньої освіти, поданих на конкурсний відбір підручників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників.» (протокол №21 від 27.03.2023р.);
- Вибір і замовлення електронних версій оригінал-макетів підручників для 10 класу закладів загальної середньої освіти, поданих на конкурсний відбір підручників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників.» (протокол №28 від 03.05.2023р.)
- «Про підсумки самооцінювання за напрямом «Управлінські процеси» у 2022-2023 навчальному році» (протокол від 16 червня 2023 р. № 33)
- «Про схвалення Положення про академічну доброчесність учасників освітнього процесу ОЗ «Новооріхівський ліцей імені О.Г. Лелеченка» (протокол від 16 червня 2023 р. № 33)
- «Про схвалення Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в ОЗ «Новооріхівський ліцей імені О.Г. Лелеченка» (протокол від 16 червня 2023 р. № 33).
Опрацювання та аналіз вимог Державних стандартів проходить на засіданнях професійних педагогічних спільнот закладу, методичної ради:
-
Особливості організації освітнього процесу в початкових класах у 2022-2023 н. р. ; в 5 класі НУШ у 2022-2023 н.р.
-
Створення умов для успішного впровадження Концепції НУШ , Державного стандарту початкової освіти на засадах компетентнісного підходу.
-
Умови ефективної організації дистанційного навчання в НУШ. Види робіт та онлайн-сервіси.
В Державному стандарті не передбачено табелів у початковій школі та 5-6-х класах, а впроваджено «Свідоцтво досягнень». Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів у початкових класах має формувальний характер, здійснюється вербально, у 5-6-х класах – згідно рішення педагогічної ради: 5 клас – перші два місяці адаптаційний період, наступні два місяці та ІІ семестр –бальне оцінювання; 6 клас – бальне оцінювання.
Запропонований зразок свідоцтва досягнень складається з 2 частин: перша частина – характеристика особистих досягнень учнів, заповнюється у жовтні, як проміжний, та у травні як підсумковий звіт, з метою фіксування навчального поступу, у якому оцінюється активність дитини, самостійна робота на уроці, співпраця з іншими учнями тощо.
Друга частина складається з оцінювання предметних компетентностей. Заповнюється тільки у травні.
Всі батьки отримали свідоцтва (заповнюється свідоцтво у двох екземплярах – перша частина віддається батькам, і вони навіть можуть написати свій коментар для вчителя, або прохання, а друга частина вкладається в особову справу.)
З метою моніторингу ефективності Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти робоча група проаналізувала наявне Положення та виявила необхідність внести до нього певні зміни та уточнення. Оновлене Положення схвалене педагогічною радою (протокол №33 від 16.06.2023 року) та затвердженою директором закладу (наказ №106 від 16.06.2023 року).
Рекомендація:
Усім керівникам ЗО продовжувати роботу з дотриманням вимог Державного стандарту освіти.